Cookie

Ez a kérdés szinte minden alkalommal felmerül, vagy ha nem, akkor a marketingesnek kötelessége feltenni. Miért fontos ez? Nos, azért, hogy ne pazaroljuk el feleslegesen más pénzét. A Google és Meta egy folyamatosan felmerülő kérdés, de mi van a többi csatornával? Miért gondolkodjunk csupán ebben a kettőben, hiszen más csatornák is léteznek, ahol a verseny hiányában előnyre tehetünk szert. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy a Google és Meta felületén mi alapján hirdessünk, illetve a Linkedin, Pinterest és TikTok mikor és milyen vállalkozások számára ideális.

Fundamentum

Minden hirdetési csatornának megvan a maga helye az úgynevezett “marketing tölcsérben”. Ez a tölcsér mutatja be legjobban, hogyan alakul egy vásárló útvonala. Ezenkívül minden hirdetési platformnak megvannak az eszközei ahhoz, hogy a teljes marketing tölcsért lefedje. Az első lépés az érdeklődés felkeltése vagy tudatosítása. Ebben a lépésben csak megmutatjuk a felhasználóknak, hogy jelen vagyunk. Esetleg egy érdekes, titokzatos videót is használhatunk, amely bevezeti a nézőket a “nagy lépésbe”, vagy bemutathatunk egy problémát, amellyel az emberek szembesülnek. Jó példa erre az About You és a Zalando. Ez a két cég jelentős összegeket fordított arra, hogy már az elején felkeltse az emberek érdeklődését és vásárlási szándékát.

A következő szakasz a megfontolás. Ebben az állapotban azt kell megmutatni, hogy miben vagyunk mások és milyen módon tudunk a problémára megoldást ajánlani. Videós és képes hirdetések itt is hatékonyak lehetnek. Fontos, hogy ebben a szakaszban még nem próbálunk semmit eladni, csak szeretnénk, hogy emlékezzenek ránk.

A magyar vállalkozások nagy része csak a konverziós, illetve a vásárlás/ajánlatkérés lépésre koncentrál. Ez az a lépés, amelyben minden platformnak megvan a saját eszköze, ezért minden platform kicsit másképpen működik. A Google-nak például ebben az esetben a kereső és shopping hirdetései a leghatékonyabbak, mivel ezeknek a célja már ténylegesen az eladás, ajánlatkérés.

Az utolsó lépés pedig a lojalitás vagy az élettartam értéke. Ez az a rész, ahol a különböző hűségprogramok és hírlevél feliratkozások is megjelennek. Ebben a szakaszban a cél az, hogy folyamatosan növeljük a felhasználók elkötelezettségét, mert azok a vásárlók, akik már ajánlatot kértek és kaptak vagy vásároltak tőlünk, sokkal költséghatékonyabban kezelhetők, mint azok, akik még nem vásároltak. Ugyanis, ha már ismernek bennünket, hajlamosabbak új vásárlást kezdeményezni. Ez a fázis a legnehezebb mind közül, mivel olyan ajánlatokat kell nekik készítenünk, amelyekkel versenytársaink nem tudnak vagy nem akarnak versenyezni.

Ezek után pedig vizsgáljuk meg, hogy az egyes csatornák milyen lépésben és milyen hirdetéssel tudják segíteni a cél elérését.

Google Ads

A Google Ads a legismertebb és legelterjedtebb hirdetési platform ma Magyarországon. Ezen a platformon kulcsszavak és érdeklődési körök segítségével találhatjuk meg a célközönségünket. Nagyon fontos, hogy bár mögötte egyszerű logika áll, az eredményes Google hirdetésnek több összetevője is van. A Google Ads platformon belül keresési, shopping, képes, applikációs és videós hirdetéseket is tudunk futtatni.

Mivel minden hirdetésnek megvan a maga célja, ezért tökéletes az elköteleződés, a megfontolás, a konverzió és az élettartam növelése szempontjából is.

A videós és display kampányok az első két lépést tökéletesen lefedik. Ebben a szakaszban az érdeklődési körök felhasználásával jelentetjük meg a hirdetésünket. A konverzió állapotában a shopping és kereső hirdetések a leginkább hatékonyak, mert van egy rendkívül fontos része, amit sokan nem tudnak: a shopping hirdetések is keresőszavak segítségével találják meg a felhasználókat.

Meta Ads

A Meta Magyarországon a legelterjedtebb közösségi média platform. Ez a platform 2008-ban jelent meg először Magyarországon. A Meta hirdetések a második, harmadik és utolsó lépés során egyike a leghatékonyabb eszközöknek. A megfelelő Meta hirdetések különösen hatékonyak az úgynevezett impulzus vásárlás ösztönzésében.

A Meta hirdetéseknél célzott közönségeket érünk el, amelyeket vagy a Meta saját rendszeréből, vagy az általunk feltöltött rendszerből tudunk kiválasztani. Ezek a célcsoport listák sokat tudnak segíteni abban, hogy növeljük az elköteleződést egy adott márka iránt. Ezen felül ez a felület kiválóan alkalmas a leghatékonyabb hasonmás közönségek létrehozására és célzására is.

Pinterest

A Pinterest ugyan kevésbé elterjedt közösségi média platform Magyarországon, de a legjobb az első két marketing lépés lefedésében. Ez a platform az inspiráció szerzés legnagyobb fellegvára, ebből adódóan pedig a képes hirdetéseivel nagymértékben hozzájárul a cégek ismertségnöveléséhez. A platformon eladás-alapú hirdetések futtatására is van lehetőség, azonban mivel a célközönség más jellegű, inkább terelő csatornaként érdemes használni.

A Pinterest kiváló választás étel-, bútor- és divatmárkák számára, mivel itt könnyen elérhetjük azokat a felhasználókat, akik már az élettartam növelésének fázisában vannak.

 

TikTok

A TikTok Magyarországon az egyik legdinamikusabban fejlődő és legaddiktívabb platform. Kiváló az organikus növekedéshez, mivel az algoritmusa a lehető legmodernebb. Ezzel kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy a videós tartalom az egyik legjobb formája az elköteleződésnek. A platform tökéletes az első és második lépésben, de a konverzió szerzésében sem utolsó. Ezen a platformon a kreatív videók és a benne rejlő “színészkedés” a legfontosabb. Az egyetlen olyan platform jelenleg, aminél zéró méréssel is lehet eredményes kampányt futtatni. Legnagyobb hátránya azonban, hogy rendkívül költséges, a minimális költési limit 6.800 Ft/nap, ami drágább, mint a következő Linkedin esetében.

Linkedin

A Linkedin Magyarország egyik legspeciálisabb platformja. Az itt található közösség a munka és a tudás átadás szintjén működik. Nagyon hatékony célzó rendszerrel rendelkezik, ahol lehet célozni pozícióra és cégekre is, így eredményesen el lehet érni a döntéshozókat. A platform hátránya, hogy a minimális költés 10 euró, és a magyar nyelvet sem támogatja. Fontos megemlíteni, hogy B2B hirdetések számára rendkívül ideális platform.

Összefoglaló

  A hirdetési csatornánk kiválasztásában a legfontosabb szempont a fő cél meghatározása. A fent említett platformok csak eszközök, mert megfelelő stratégia nélkül sajnos akármilyen kerettel is rendelkezik egy vállalkozás, nem lesz hosszú távon sikeres. Fontos tudatában lenni, hogy a siker kulcsa az online térben a több lábon állás. Nélkülözhetetlen az organikus közösségi média jelenléte, a keresőoptimalizálás, és különösen lényeges már a nulladik lépésben elgondolkodni azon, hogyan tartsuk meg azokat az embereket, akiket feliratkoztatunk a hírlevelünkre. Végezetül kulcsfontosságú, hogy ne csak az eladáson legyen a hangsúly, hanem az edukáció és a kapcsolódás megteremtése kiemelt szerepet kapjon a vállalkozás és a vásárló között.